Thursday, October 23, 2014

Kronologi Kelahiran Siti Fatimah Azzahrah - Anugerah Syawal Seindah Ramadhan

Seperti yang dijanjikan... Acik nk membebel sikit kisah macam mana Siti Fatimah Azzahrah ni diberanakkan... huhuhu...

25 Julai 2014

Husband ajak balik rumah mak dia tido sana satu malam memandangkan tahun ni kami plan nak beraya di Jasin, rumah mak saya la tu. Tapi hari Sabtu 26 Julai tu rumah nenek saya buat kacau dodol... Excited bukan main lagi la kan... Musti la sedara mara semua berkumpul. Last buat kacau dodol masa saya sekolah rendah kot. 

Masa ni tak ada rasa apa-apa ladi tanda nak bersalin. Tapi beg hospital standby aje dalam kereta. Pengalaman anak pertama dulu keluar awal 2 minggu dari tarikh due. Kat rumah mertua masa ni ipar-ipar semua dah sampai dari KL.

26 Julai 2014

4.00 pagi - Masa ni semua orang belum bangun lagi untuk sahur. Tapi saya tak boleh tidur dah sebab perut dah rasa mengeras sekejap-sekejap tapi tak sakit. Tidur pon tak lena... Pandang aje lah muka anak kat sebelah tu. Dalam hati kata, takkan baby dah nak keluar, nanti la dulu umie nak balik rumah nekyang nak tengok orang kacau dodol. Masa ni boleh rilek lagi. Tengok jugak jam berapa minit sekali perut mengeras. 

5.00 pagi - Masa ni bangun sahur macam biasa, still perut mengeras sekejap-sekejap masih belum ade rasa sakit. Masih rilek lagi.

6.00 pagi - Masa ni mengeras dah berserta ngan sakit sikit... Tapi tak kuat sangat, Masih boleh rilex. Try baring-baring sambil rilex. Tapi masih lagi mengeras dan sakit.

7.00 pagi - Tak boleh jadi ni, tak hilang-hilang pon mengeras, makin kerap dan sakit. Bangun, kemas beg-beg baju, kemas beg susu anak, siap-siap mandi. 

8.00 pagi - Lepas mandi sms mama, bagitau macam dah nak bersalin je. Masa ni masih boleh tahan sakit lagi walaupun dah sedikit kuat.

8.30 pagi - Teringat kata doktor, bila dah ada rasa sakit atau turun tanda terus ke hospital, jangan tunggu, sebab yg pertama dulu czer. Duduk sebelah husband, kejut kan dia "Yang... yang.. bangun la..." "kenapa?" "saya dah sakit ni" "sakit apa??" "sakit nak beranak laaaaa..." 
Adoii... laki aku ni pon... boleh tanye sakit ape... pas tu dia tanya, nak pegi hospital ke..?? ke nak tengok orang kacau dodol dulu... Eh laki aku ni... buat lawak ke apa... "Tak payah laaaa... rasa macam dah tak boleh tahan sakit je ni"

Dia bangun mandi, sementara tu saya baring sebelah anak yg masih tidur tu... Dok memikirkan macam mana la dia ni nanti... Esok nak raya dah... Call adik suruh ambik anak yang sulong tu kat hospital bawak balik Jasin.

9.30 pagi - Bergerak ke hospital... Tapi bila contraction datang memang sakit amat... Dalam kereta pesan banyak kali kat anak... umie sakit perot nak pegi hsopital, nanti Aisyah duduk dengan Mamawan. 

10.00pagi - Sampai hospital terus ke labor room doc check dah bukak 1cm.. What..??? 1cm baru... tapi apsal dia punya sakit macam dah bukak 3-4 cm... wuwuwuwu... Lepas buat CTG semua tu, doc tak benarkan saya untuk diletakkan di wad kerana contraction yg kuat, plus dulu czer.

Jadinya... tunggu sajalah di situ.. doc cakap kita cuba normal dulu, kalau tak boleh jugak baru lah kita czer. 

Contraction makin kuat dan kuat, tapi jalan bukak dengan perlahannya.. Tak selesa duduk, baring, tak selesa baring, jalan... Sambil makan sambil tahan contraction... adoii...

27 Julai 2014 

Semalaman menahan sakit yang teramat, sampai satu tahap saya rasa macam nak membuang terus panggil nurse. Doc datang dan cek jalan baru 3 cm... 3 cm mcm dah bukak 7 cm... sakitnya Allah saje yang tahu... 

Mulut ni tak lekang dengan zikrullah... Dah tak ingat apa dah masa tu ingat anak, ingat mama, ingat suami, dan ingat Allah... Sampai ke subuh tu 3x saya diberi ubat tahan sakit. Saya wassap suami mohon diampunkan dosa kalau ada dosa saya pada dia yang tak terampun lagi... Saya mintak dia doakan saya dan baby selamat. 

7.00pagi - saya bgtau nurse saya dah tak tahan sangat sakit, saya nak czer aje... sampai nurse tanya saya ada minum air selusuh ke... nak minum pon tak sempat... mamai saje dengan ubat tahan sakit...
Doc check jalan dh bukak 4cm... diorg tolak saya ke labor room... Husband tak boleh masuk sebab tak pegi kursus meneman. Anak sulong dulu bersalin kat Pantai.

Bila contraction datang, sakit nya Subhanallah... nak meneran tapi doc pesan jangan teran sendiri, sbb saya czer dulu takut ada komplikasi lain... Tapi memang dah tak boleh tahan sbb doc dh pecahkan ketuban... Nurse suruh mengiring kalau contraction datang, teran perlahan je... 

10.00 pagi - Ni memang sakit melampau-lampau ni,... badan dah letih sebab 24jam menahan sakit. Doc cek, jalan dah bukak 6-7cm... Lalu datang la beramai-ramai mengelilingi saya... Doc ckp, kita cuba, anak awak kecik je ni... 

11.06 pagi - dengan 3 kali teran maka, keluarla baby girl yang comel berat lahir cuma 2.35kg sahaja. Tapi sakitnya,,, Subhanallah... Kakak dia dulu saya nak keluarkan tak la sakit macam ni... tapi jalan tak bukak terpaksa la czer...

Disebabkan budak kecik ni kluar pada 29Ramadhan, maka terpaksalah babahnye bergegas bayar fitrah.. Lalu dengan spontannya diberi nama Siti Fatimah Azzaharah, sempena nama puteri kesayangan Rasullullah...

Malam tu duduk di wad dengan baby Fatimah sambil ditemani takbir raya dari masjid berdekatan... Sayu je hati... 

28Julai2014

Tengahri tu dah boleh discharge di kala orang sedang berjalan berhari raya.. huhuhu...


Apa-apa pun Siti Fatimah Azzahrah adalah Anugerah Syawal yang Seindah Ramadhan. Syukur Allah... Boleh juga bersalin normal...

Maka bermulalah my 2nd Breastfeeding Journey... :) :)


No comments:

Post a Comment