Thursday, June 13, 2013

Hamba dan Amanah

Mahu anak-anak bersolat...
Tapi ibu ayah tak pernah solat...

Mahu anak-anak mengaji dan cintakan al-quran...
Tapi ibu ayah merangkak-rangkak...
Apatah lagi nak bukak kitab suci tu dan mengajak anak membaca nya sekali.

Bila anak dah besar, dipaksanya solat...
Anak degil... Di rotan...
Salah siapa...???
Salah siapa anak liat mahu bersolat.

Percayalah... Pendidikan anak-anak bermula dari ibu ayah... anak 0-7tahun akan ikut apa sahaja yg dia lihat...
Ketika inilah kita nak didik dia tentang solat, pergerakan solat, ketika inilah kita perlukan tanamkan dalam dirinya apa itu tauhid.

Allahuakbar... Dulu tak pernah terfikir macam mana pelan jangkamasa panjang untuk lahirkan muslim yang muslim sebenar-benar. Bila sudah ada anak, seringkali mencari kekuatan di hadapan Allah bagaimana untuk aku didik anak ini.

Tak mahu nanti dipersoal Pencipta tentang amanah yang Dia berikan di dunia ni... Anak itu amanah... dan amanah itu berat kata Imam As-Syafie.

Mahu Allah yang menilai kita. Tapi apa kita buat untuk dapat skor tertinggi..?? Solat kita..?? Puasa kita...? Ibadah lain kita..??
Ibarat kakitangan kontrak nak sambung kontrak. Nak skor tertinggi untuk sambung kontrak. Ikut apa sahaja arahan boss. Walaupun kadang-kadang rasa terpaksa. Itulah ironinya kita dengan Pencipta.

Fikir-fikirlah... Renung-renunglah... Meletak kan penilaian ke atas diri hanya 100% kepada Allah tanpa mengumpul skor terbaik. Apakah kita layak untuk dinilai Allah? Sedangkan kita senantiasa memalingkan muka dari tikar sejadah. Ya Allah... Jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap mendirikan solat. Ya Allah... Perkenankanlah doa aku ini.

Sekali lagi... Layakkah kita untuk di nilai Allah. Apakah segala tuntutan Pencipta sudah dipenuhi. Allahurabbi.. Kami ini hamba. Apakah sifatnya hamba itu menyombong diri. Lalu dengan tegar-tegarnya minta diri dinilai. Apakah aku ini di antara umat Muhammad yang disebut-sebut namanya untuk dipermudahkan hisab..?? Aku ini tidak layak Ya Allah... kerana aku belum dapat skor tertinggi. Tidak tegar aku mahu Engkau menilai aku... Dengan meninggalkan perintah ke atas aku... tidak tegar aku untuk Engkau menilai aku ni... Aku malu dengan Mu ya Allah...
Kriteria penilaian belum aku penuhi...





p/s : pumpang... pumpang is not good... don't be a typical muslim. Typical muslim always give reasons... "we r not perfect.." y not... you changed... kita mmg tak sempurna... tapi kita boleh menghampiri kesempurnaan... mcm mane...?? cr sndiri... belajar mencari ilmu... when u got ilmu, xde la asik gune the same reason...

No comments:

Post a Comment