Thursday, May 16, 2013

Exclusive Pumping Mother - EPM

Seperti yang dijanjikan pada entry lepas, hari ni saya akan kongsikan beberapa amalan atau rutin saya sebagai EPM. Tak payah la cerita macam mana bermulanya kisah kehidupan saya sebagai EPM ye. Hehehe... Life must go on kan. Bukan apa kalu teringat-ingat balik rasa macam ralat je. Hehehehe... Lebih kurang setahun sudah saya bergelar EPM. Macam-macam bunyi jugak la yang terdengar-dengar kat telinga ni. Antaranya "Susu kering nanti bila budak tak hisap direct." Pekak kan telinga je la ye ibu-ibu semua. Ehh... panjang pulak bebel nye.
 
Ok... Sebelum tu saya akan kongsikan jadual pump saya seharian... start dari jam 6.00 pagi sampai 6.00 pagi esok nye. Eh... pening? maksudnya jadual saya dalam tempoh 24jam. Rasanya saya pernah share jadual saya kot. Jap-jap nak cari balik. Ha... boleh tengok kat sini. Tapi ada modified sikit. Saya share la lagi sekali ye.
 
 
Sesi pertama - 6.30 pagi - 20 minutes duration
Sesi kedua - 10.30 pagi - 20 minutes duration
Sesi ketiga - 12.30 tghari - 20 minutes duration
Sesi keempat - 2.30 ptg - 20 minutes duration
Sesi kelima - 4.30 ptg - 20 minutes duration
Sesi keenam - 8.30 mlm - 20 minutes duration
sesi ketujuh - 12.00 mlm - ikut suka... hehehe biasa nye stop bile dpt 4oz standby utk anak minum.
Sesi kelapan - 3.00pg - ikut suka... hehehe biasa nye stop bile dpt 4oz standby utk anak minum.
 
 
So semua sekali ada 8 sesi. Ni jadual saya since anak dari 4 bulan hingga dia setahun. Lepas demam teruk susu merosot baru rajin buat power pumping (PP).
 
Cara saya mentenkan supply susu saya adalah:
 
  1. Saya akan sedaya upaya follow jadual yang saya dah buat. Dan saya hanya buat exception bila keluar jalan-jalan. Saya akan pump ikut demand anak. Tapi masih lagi tidak lari jauh dari waktu yang ditetapkan dalam jadual.
  2. Saya akan sedaya upaya utk tidak skip sesi yang di antara 12.00 mlm hingga 6.30 pagi. Tapi kadang-kadang tu slip jugak dari time nye. Tapi saya akan tetap cuba bgn pam 3x dalam waktu tersebut. Sebab saya ni pemalas nak buat PP time cengiitu... ngantuk.. hihihihi...
  3. Power pumping seminggu sekali... Biasanya hari Jumaat la sebab rehat lama, and sure keluar berjimba dgn opismate. So sebelum rehat tu ber PP dulu.
Ok tu yang berkaitan dengan jadual atau lebih specific yang berkaitan dengan demand... Selain dari tu ada juga petua-petua yang saya amalkan. Macam makan benda-benda yang boleh banyak kan susu. Tak minum air berais... Kecuali ais yang buat sendiri. Air bergas tu semua saya akan elakan.
 
Ada orang tanya saya, tak penat ke asik nak basuh pump je. Seriusly, saya cuci pump 2x sehari je. Apa yang saya buat adalah, setiap kali lepas pump saya akan simpan dalam fridge. Pagi-pagi n petang baru saya cuci. Kalau rajin saya sterelised 2x... kalau tak sekali je. hehehe.
 
Saya guna pump ape? Saya hanya guna avent manual. Tu la yang saya guna utk buat PP. Lenguh??? Sangat.... Saya ada spectra 3, tapi saya tak guna dah, sebab spectra 3 tak buat breast saya kosong sepenuhnya.
 
Marmet lepas pam? Saya memang adalah seorang yang pemalas. Hehehe. So saya lebih rela guna manual. Sangat selesa.
 
Macam mana kalau keluar jalan-jalan? Sekali lagi, saya ni pemalas nk bawak beg banyak2. So saya akan bwk backpack. Dalam tu la letak diaper anak, botol anak, shawl, breastpump. Dan saya akan bawak pencuci feeding bottle yang versi travel punya dengan sekeping span basuh pinggan. Dan sehelai lampin bersih. Bile lepas pump, kalau jumpa toilet ke sinki ke saya cuci la. Dan lap kering-kering dengan lampin bersih tu. So simpan la balik dalam back pack tu. Sebab kalau nak cooler bag dengan icepack tu saya malas sikit. Hihihihi.
 
Penatkan jadi EPM ni? yuuuuuppppp.... Sangat penat. Kadang-kadang stress sangat. Dan sebab tu saya amik supplement utk mengekalkan badan saya sentiasa bertenaga dan sihat. Insyaallah.
 
Pesanan paling penting, SOLAT jangan tinggal. Nak mengadu penat ke apa, mengadu la dengan Dia. Kita akan rasa lebih tenang dari kita membebel kat suami kita ke apekan. :)
 
So itu sahajalah kot yang saya boleh kongsikan. Kalau ada apa-apa pertanyaan boleh PM inbox facebook saya atau email je kat saya adilah_syarafina@yahoo.com insyaallah saya akan cuba reply secepat mungkin.
 
Jadi EPM ni perlukan semangat yang cekal. kadang-kadang kita sendiri pon tak tahu mana datangnya semangat tu. Allah yang pinjamkan... :)
 
 
 
 
 

6 comments:

  1. cekalnya... kagum dengan awak...

    ReplyDelete
  2. Huhuhuh...demi anak... ape saje...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Alhamdulillah... Allah pinjamkan sy kekuatan... :) suami juga sgt memberi semangat...

      Delete
  4. Bape lme jd epm sis? Sy pun nmpknye akn jd epm jgk..

    ReplyDelete
  5. Bape lme jd epm sis? Sy pun nmpknye akn jd epm jgk..

    ReplyDelete