Wednesday, December 26, 2012

Jangan Sombong


Inilah realiti kehidupan. Pernah terjadi kepada diri aku sendiri. Aku ini manusia biasa. Iman tak menentu... ada pasang dan surutnya. Aku bukan Nabi yang Maksum sifatnya. Sedangkan Nabi kita itu dijanjikan syurga dan ditinggikan darjatnya pun tak pernah lupa untuk berdoa, siapa pula kita ini... Belum tentu ada tempat lagi kita di syurga nanti. Bergetar seluruh jiwa raga ketika menulis entri ini. Ya Allah... Betapa aku selalu melupakan Kau. Tuhan yang memberi nikmat dan rezeki di dunia yang sementara ini.

Ya Allah... betapa aku terkadang lalai untuk sujud dan merayu kepada-Mu... Tetapkan lah hati aku....

Tahukah bahawa kita ini HAMBA...??? HAMBA yang hina... Tapi kenapa kita masih sombong untuk solat dan berdoa..?? Mintalah... Merayulah pada Allah.

Andai apa yang kita pinta itu tidak dimakbulkan Allah, ketahuilah Allah sedang merencana kan sesuatu yang lebih baik untuk kita. Terkadang Allah menguji kita unutk Dia mengingatkan kita tentang kewujudan-Nya. Tapi kita masih sombong... Kerap kali bila kita diuji, apa yang terkeluar dari mulut kita adalah "hidup ini tidak adil" . Tanya diri kita, pernah kita ADIL dengan ALLAH?

Tahukah kita kuasa doa? Doa itu senjata orang Mukmin. Pernah aku dengar dalam satu majlis ilmu...Doa yang ikhlas mampu mengubah Qada'... Cari la Hidayah Allah... Hidayah itu perlu dicari... Bukan untuk ditunggu. Sampai bila?? Kalau Kiamat itu diketahui tarikh berlakunya... tak akan ada kerosakan atas muka bumi ni.

Jangan putus asa dengan Rahmat Allah. Percayalah apabila Allah tidak menyegerakan apa yang kita pinta, mungkin ada dosa yang menyebabkan rezeki kita tergantung. Seperti tergantungnya pahala orang kafir yang berbuat baik. Selalu-selalulah memohon ampun kepada Allah... Segerakanlah urusan Allah sekiranya mahu Allah menyegerakan permintaan kamu. Jaga lah SOLAT... Solat la diawal waktu. Peringatan ini untuk diri sendiri juga.

Sekiranya segala perintah Allah telah kamu lakukan, tetapi kamu tetap diuji... Sesungguhnya Allah mahu meninggi darjat kamu... Jangan pernah jauh dengan Allah...

Ya Allah... masih terlalu banyak yang perlu diperbaiki... Masih aku tercari-cari hidayah-Mu... Kurniakanlah aku ikhlas dan istiqamah...



p/s : Ya Allah... Jauhkn lah aku dari sifat dalam gambar tu... Tolonglah jaga hatiku ini.. Kerana Engkau yang menjadi pemilik hati-hati...~


No comments:

Post a Comment