Monday, October 15, 2012

Haaaa... Tak tahu la nak letak title apa...


CAUTION : PENULISAN INI MUNGKIN AKAN MEMBUAT SESETENGAH PIHAK BERASA SENTAP... JANGAN TERUSKAN PEMBACAAN SEKIRANYA TIDAK BOLEH MENERIMA KENYATAA-KENYATAAN YANG TERKANDUNG DALAM PENULISAN INI... SILA KLIK X DI ATAS UNTUK KELUAR DARI PAGE INI... SEKIAN
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Been an exclusive pumping mother (EP mom) is not easy... Walaupun tak jadi EP mom pun, melalui perjalanan penyusuan susu ibu memang cukup mencabar. Semuanya bergantung pada diri. Kental atau tidak...?? Penyusuan susu ibu is not about nak senang je... but is about nk berikan yang terbaik untuk anak especially untuk 6 bulan pertama.
Saya sekadar inign berkongsi pengalaman saya... kalau ada yang tak setuju atau sentap dengan penulisan ni, senang je... klik je button x kt atas tu... tak perlu nak sentap-sentap...

Saya bukanlah terlalu taksub dengan penyusuan susu ibu... Permulaan saya tidak lah terlalu lancar. Saya bersalin secara caesarean semestinya anak saya telah di beri susu formula di awal kelahirannya memandangkan saya susah untuk bergerak akibat daripada bius yang tak hilang lagi. Kepenatan menahan sakit selama 12 jam dalam labour room memaksa saya untuk direhatkan setelah ditolak ke ward biasa... setelah hari ke2 baru saya boleh menyusukan anak saya. Lama saya menyusukan anak saya... Saya tak tahu samada ada air susu atau tak... Tapi saya tetap mintak anak saya terus latch on... lepas sebelah, sebelah lagi saya latch kn... Langsung tak ada rasa mcam susu tak ada... Bila anak saya menangis macam tak puas susu saya tolak balik ke nursery untk diberikan susu fm... Saya buat perkara yang sama setiap 2-3 jam... Sampai hari saya balik ke rumah...

Saya siap tanya kat nursery susu brand apa yang diberikan pada anak saya. Dan pihak hospital berikan saya sekotak sample susu yang digunakan sepanjang di nursery. Bukan la saya nak cakap saya tak beri langsung anak saya susu fm... Fm tu diberikan sementara saya cuba untuk stimulate susu dari badan saya. It is called USAHA...
Thanks Allah semenjak anak dara saya ditemukan dengan orang-orang yang betul dalam penyusuan susu ibu ni... Saya cari ilmu sebanyak mungkin tentang penyusuan susu ibu sepanjang pregnancy... again... it is called USAHA...

Bila balik rumah.. saya pump..pump..pump...df...df..n df... bila pump nak dapat 2oz almost take half an hour... Cuba untuk positive kan fikiran... "Mungkin baby baru lahir keperluan nya sekali minum sebanyak ini..." Saya tetap teruskan usaha.
Bagi orang yang tak cukup ilmu atau kurang ketahanan mental, sudah pasti pump dalam sejam cume dpt 2oz dikatakan kurang susu..or tak ada susu... sedangkan bayi baru lahir perutnya cuma sebesar buah ceri. 2oz itu sudah memadai baginya.

Cuba fikirkan sejenak... Saya mintak kepada ibu-ibu diluar sana... Kenapa kita diciptakan sebegini... Punya payudara... Kenapa ada nas di dalam al-quran menyarankan anak-anak disusukan sehingga umurnya 2tahun... Jangan terlalu cepat sangat mengatakan "saya tak ada susu" "susu saya kurang"

YES... Setuju.. Rezeki masing-masing Allah yang bagi. Tapi ingat... Walaupaun Allah telah tuliskan rezeki buat kita... tapi kalau tak diusahakan mana nak dapat rezeki tersebut. Macam tu la jugak rezeki untuk anak-anak kita... Kita ni sebagai saluran untuk Allah salurkan rezeki buat si kecil... Kalau kita tak berusaha untuk stimulate susu dari badan kita, macam mane susu nak terhasil... Pada saya... ini cuma pandangan saya... tak ada istilah tak ada susu... susu ada... cuma perlu di stimulate... Jangan cepat sangat nak cakap "tak ada susu"

Ada orang kata "Rezeki masing-masing... saya dah buat macam-macam... susu tetap tak banyak" Saya sarankan... Duduk... Muhasabah diri... Kenapa orang lain mampu susukan anak... Tapi aku tak... Audit diri kita (pinjam ayat Prof Muhaya jap)... berapa banyak usaha yang kita dah buat... Bagaimana lifestyle kita ketika mengandung... bagaimana pemakanan kita ketika mengandung dan sebelum mengandung... bagaimana ibadah kita... hubungan kita dengan Allah... Saya suka gunakan USAHA...DOA dan TAWAKAL... kalau kesemua ni kita dah buat tapi susu tak ada jugak..baru lah di katakan tak ada rezeki... atau mungkin rezeki si kecil sampai di sini sahaja... Ataupaun tanya diri kita... kalau Allah kurniakan air susu buat si kecil... mampukah aku untuk susukan dia... atau sekadar ditengah jalan... siapa kata breastfeeding ni menyenangkan... nak bawak pump ke opis... or kalau yang EP macam saya ni pump always kena bawak ke mana sahaja... sanggup ke nak pump ikut jadual... Just to fulfill syariat islam..??? tanya diri kita... breastfeeding ni memerlukan kekuatan mental... jadi jangan nak sentap kalau ada orang cakap tak ada istilah TAK ADA SUSU or kalau ada orang keluarkan or share something tentang penyusuan susu ibu dalam islam...

Cabaran yang dilalui berbeza-beza... macam saya... EP... almost 5 months... 2 bulan pertama memang sangat stress... Orang lain may be give up... dengan alasan anak dah tak nak menetek... dia nak botol sahaja... Padahal boleh je perah susu dan beri guna botol... Selagi rezeki nya masih ada... Kadang-kadang suara-suara sumbang ni la yang membuat kan EP mom macam saya ni la cepat je nak sentap... Sebab diorang tak tahu cabaran sebenar...
Oh ye... saya jadi EP sebab anak nipple confuse totally reject direct feed...

Jadi...kepada mommies semua...sebelum nak cakap susu tak ada atau susu kurang... dan sebelum nak keluarkan statement rezeki Allah yang bagi, audit dulu diri kita...

Sekali lagi... kalau ada yang nak sentap dengan tulisan ni... klik x kat atas tu..~ penulisan ini sekadar pandangan peribadi...
Akhir sekali... Jangan pinta hidup yang mudah... Tapi pintalah hati yang tabah untuk menghadapinya...
Breastfeeding journey bukanlah sesuatu yang mudah...~ Ada masa-masa susu kurang... Hubby tolong ingatkan saya... "duduk... fikir...apa yang awak dah buat...?? Solat awak cukup ke...?? Ada doa tak..?? Awak ada dosa ngan siapa-siapa ke..??"

Ya Allah... Kau telah memberikan aku orang-orang yang mempermudahkan perjalananku... thanks tu hubby... Mama Ana... and to All Momies kat KIM yang banyak share ilmu...






P/S : saya bukanlah terlalu taksub dengan penyusuan susu ibu... tapi saya sebagai ibu yang diberi tanggungjawab menjaga khalifah yang diberikan oleh Allah dengan sebaik mungkin... dan saya akan berusaha selagi termampu... kerana saya x mahu di persoalkan tentang haknya di akhirat nanti...

2 comments:

  1. yeay.berjaya jg bc smpai abes :) kuatkn smngat.usaha.doa.tawakal selagi termampu.im 4month pregnant.x sbr nk ikut jejak lngkah kamu.bole share ilmu dgn sy pula nnt ye!
    -shud-

    ReplyDelete
  2. boleh shud...~ :)

    ReplyDelete