Tuesday, September 18, 2012

Perlupusan susu beku... (mode : sedeyh)

Mungkin ada yang kurang senang dengan entri ni. Tapi... Ade aku kesah...??? Ekekekeke... Maaf la kepada pembaca yang kurang senang dengan entri ini, especially bagi ibu-ibu yang sedang gigih menyusukan anak-anak mereka. I think this is the part of my breast feeding journey. Sejak-sejak Aisyah dah kureng minum frozen EBM ni, stok dalam deep freezer tu jarang la nak terusik, makin bertambah ada la... Dan saya pon dah kurangkan nisbah EBM yang nak disimpan kat dalam deep freezer. Cuma bila chilled EBM dah 2-3 hari dalam fridge dan tak berminum baru la ianya akan ditransfer ke dalam deep freezer. Since Aisyah dh start solid food, waktu siangnya kurang la dia menyusu, malam pulak saya selalu bagi yang fresh je (EP mom). So, chilled EBM pon kurang jugak la terusiknya, sudahnya terpaksa la jugak masukkan ke dalam deep freezer. Makin lama, makin penuh la treasure chest tu. Treasure chest saya tu tak ada la besar ( tak mampu nak beli yang besar).

Sampai la weekend baru ni saya telah membuat keputusan untuk melupus kan EBM bulan Mei. Nak hantar ke anak susuan, rumahnya tak ada deep freezer, cuma freezer 2 pintu... Tak boleh simpan lama. Sedih la jugak semasa proses pelupusan tu.

Treasure Chest ku...~


Stok Bulan Mei, Thawing process dr pagi sampai petang, tu pon tak semua cair sepenuhnya



Setelah proses dikeluarkan dari plastik storage. Almost sebaldi jugak...


Lepas tu, saya siramkan kat pokok-pokok bunga yang ada dikeliling rumah, Syukur dengan rezeki yang Allah bagi, bukan suka-suka nak buang. Setiap hari pon berdoa supaya Allah berikan rezeki buat anak saya, bukan mintak lebih, tapi biarlah cukup untuk keperluan anak sehingga umurnya 2 tahun... Kalau Allah beri lebih itu satu bonus buat anak saya.





p/s : breast feeding journey is not easy... insan terpilih yang dipilih oleh Allah sahaja yang mampu menyusukan anak hingga 2 tahun. Semoga saya, dan ibu-ibu di luar sana berada dalam golongan tersebut. Amin....~

4 comments:

  1. banyak tu susunye. Sayang nak buang. tapi apu boleh buat...

    ReplyDelete
  2. Kak dila, brape jam akk pam susu dpt 4oz..? jelesnye.. sy pam 1 jm dpt1 oz je. sy bru bersalin n start pam susu. nk antr kat anak nicu. ade tips tak bk bg meriah susu ibu?

    ReplyDelete
  3. sape ni ye...??? boleh email sy di adilah_syarafina@yahoo.com

    atau msg di facebook...

    ReplyDelete
  4. Opss.. sorry lupe nk letak nme. sy norliaani @ yaniek, SIS 99-03. kire junior sis akk la.. nnt sy msg ka fb la..

    ReplyDelete