Tuesday, July 24, 2012

Amalanku ketika berpuasa Ramadhan

Alhamdulillah hari ni dah masuk 4 Ramadhan... Saya dah berjaya melalui 3 hari berpuasa dengan jayanya... Tanpa merisaukan tentan kuantiti susu yang akan berkurang...~ sebenarnya semuanya bergantung kepada mind set kita, di samping faktor permakanan juga penting bagi memastikan ibu-ibu yang menyusukan bertenaga sepanjang hari. Lain orang lain cara mereka menghadapi Ramadhan. Kat sini saya nak share kan amalan saya bila saya ganti puasa dan berpuasa Ramadhan:

  • Mesti, wajib, harus habeskn air sebanyak 2 liter dari start waktu Maghrib sehingga habis waktu imsak
  • Ketika berbuka : makan 3 biji kurma dan minum segelas susu + oat kemudian baru makan nasik. lepas makan saya makan habbatusauda
  • Bangun tengah malam untuk makan lagi : habiskan lebihan makanan macam kuih muih, mertabak ke... minum segelas soya dan makan 3 biji kurma
  • ketika bersahur : makan nasik, minum segelas susu + oat dan makan kurma 3 biji... lepas makan saya ambil obimin dan habbatusauda...
Itu sahaja...setakat ni Alhamdulillah mampu berpuasa dan masih mainten pengeluaran susunya. :)

Tapi ada sedikit kelegaan bila menjelang nya bulan Ramadhan ni, sebabnya Siti Aisyah dah mula makan. Tapi seboleh-bolehnya saya akan tetap bawak pulang 4x4oz susu yang diperah ketika di pejabat. Semoga dipermudahkan... Amin...~

No comments:

Post a Comment