Saturday, February 26, 2011

Life Isn't Fair

Bukan tidak mahu percaya...
Tapi sengaja ku keraskan hati menolak...

Bukan tidak mahu terima...
Tapi sengaja ku keraskan hati menidakkan...

Bukan mahu terpesong...
Tapi sengaja ku tinggikan ego...

Kerana kurasakan
Hidup ini tak pernah adil...~
p/s : silence is better rather than say a word...~

Wednesday, February 16, 2011

Aku bukan kuat

Aku tenggelam dalm emosi sendiri. segala ingatan itu sperti tak mahu keluar dari kotak fikiran ini. Aku masih ingat ketika ayah membuka mata ketika di ICU. Ku lihat matanya, memandang ke arah aku. Bergenang air matanya. Rupanya itu adalah pendangan terakhirnya...

Ayah...kalau kakak tahu itu yang terakhir tak akan kakak keluar dari situ. Ayah.. Kakak tak ada semangat untuk nak teruskan hidup ini. Tinggal 30 hari saja lagi majlis kakak... Banyak perkara kita dah batalkan untuk wedding nanti ayah...
Kakak penatlah ayah...Penat menahan sebak..penat menahan air mata.. Penat berpura-pura yang kakak ni kuat. Kadang-kadang kakak rasa tak sabar nak 'ikut' ayah... Kakak nak jumpa ayah. Bila balik kerja kakak rasa kakak akan jumpa ayah kat rumah nanti.
Ayah... Kakak teringat ada satu video dalam hp kakak... Video Ariana...Ada suara ayah.. Kalau kakak rindu kakak mainkan ulang-ulang kali hanya untk lepaskan rindu pada suara ayah... Itu saja yang mampu kakak buat selain bacakan Quran untuk ayah...

Kakak tak kuat sebenarnya... Selama ni ayah lah kekuatan kakak.. Tapi kakak tak pernah lupa untuk doakan ayah... Satu hari nanti kita sekeluarga akak bersatu semula.. Dan kakak tak sabar menunggu waktu itu...



p/s : sangat penat...

Friday, February 11, 2011

Ayah...

Dulu aku selalu marah-marah bila ayah tak ada masa untuk kami... Aku selalu merungut bila dia janji nak bawak kami bercuti tapi oleh kerana kesibukan kerjanya dia selalu menangguhkan percutian kami. Aku teringat ayah pernah janji nak bawak aku pergi ke Sabah, sebab setelah tamat pengajian aku pernah bagitau dia nak ke Sabah untuk bercuti... Then dia kata "tak apa...nanti tunggu ayah senang (tak sibuk) sikit kita pergi sama-sama." Akhirnya sampai hari nikah aku semakin hampir ayah masih tak senang-senang... Aku bagi tau ayah... "Nampaknya sampai orang dah kawin nanti mesti tak jugak pergi Sabah tu.." Ayah pun jawab.."Nanti honeymoon la kat sana.."

Tapi..ayah tetap kotakan janji dia... Sebelum dia ke Taiwan dia bawak kami semua bercuti ke Langkawi... Rupa-rupanya itulah percutian terakhir kami sekeluarga. Sekembalinya ayah dari Taiwan aku tak sempat nak berbual-bual dengan dia tentang tempat kerja baru aku... Tentang boss aku yang juga kawan dia. Tak sempat sebab keesokan hari selepas malam dia pulang dari Taiwan dia dimasukkan ke hospital. Tak sempat dia nak bercerita tentang pengalaman dia di Taiwan.

Baru hari ini aku tau... Kesibukannya dulu untuk memberi kesenangan pada kami. Dia telah meninggalkan yang terbaik untuk kami. Kerja kuatnya untuk kesenangan kami.

Doaku :

Terima kasih Ya Allah kerana Kau telah memberikan kami seorang ayah yang bertanggungjawab.
Terima kasih Allah kerana Kau pernah memberikan seorang yang baik sebagai tempat kami berlindung...
Tapi kini Kau telah mengambilnya dari kami. Hilang lah seorang yang melindungi keluarga ini...
Dan kini aku memohon kepada Mu Allah...
Lindungilah kami dari orang-orang yang menyimpan hasad...
Lindungilah kami dari segala perbuatan khianat oleh orang-orang yang busuk hatinya...
Berikanlah mereka petunjukMu ya Allah...
Engkau yang memberi kami ujian ini...
dan kepada Engkaulah kami memohon perlindungan dan pertolongan...



p/s : Wahai orang-orang yang hatinya penuh dengan hasad dengki... semoga Allah merahmati kamu...

Tuesday, February 8, 2011

Things Changed

Selalu pagi-pagi sebelum pergi kerja aku selak langsir bilik. But few weeks lately aku tak pernah selak dan ikat langsir bilik. Lebih senang biarkan bilik bergelap dan suram. Seperti suramnya jiwa aku selepas ayah pergi.

Tapi pagi tadi tiba-tiba tergerak hati aku nak selak dan ikat langsir bilik. Bila aku selak langsir mata aku terpandangkan garaj kereta di luar... And my heart said "something is not there...something is missing.."

Kereta hitam ayahandaku tak lagi kelihatan seperti selalu. Tak lagi kelihatan ayah duduk di anjung depan menunggu surat khabar...

Oh..betapa aku rindukan keadaan seperti dulu... Tapi aku harus terima kenyataan... Things changed... Even time will healed everything but it always never be the same again...ever....


p/s : missing him so much...

Friday, February 4, 2011

You Are My Sunshine

Bukan mahu menyalahkan takdir... Tapi perginya dia ketika kami semua sangat memerlukan dia... Perginya dia ketika aku sangat-sangat mahukan dia mewalikan aku ketika pernikahan nanti. Perginya dia ketika aku mahu dia melihat aku berumah tangga. Perginya dia ketika belum sempat aku memberi wang gaji pertamaku. Perginya dia ketika kami rancak membuat persiapan perkahwinan.

Perginya dia membuatkan jiwa aku terlalu kosong. Dia yang selama ini tempat aku bertanyakan itu dan ini... Dia yang selama ini tempat aku meminta nasihat. Dia yang selama ini tempat aku bercerita segalanya. Tentang kawan-kawan... tentang tempat kerja...

Kosongnya jiwa ku ini... Kosong lagi jiwa bunda ku... Hilangnya tempat mengadu...hilangnya teman hidup... hilangnya teman tidur... hilangnya teman meluahkan perasaan.. hilangnya sahabat baik seumur hidup...

Takkan ada lagi kedengaran panggilan ayah di rumah... Takkan ada lagi kedengaran bundaku memanggil abang... Takkan ada lagi semua itu...
Sebaknya dada aku... Hilangnya semangat aku... Seperti ada sesuatu yang tersangkut di kerongkong ni.. Ku tahankan air mata ini dari jatuh. Aku harus kuat untuk bundaku... Kami kini tempat dia bergantung... Segalanya bagai disentap... Tapi kami redha...
Sayangnya kami pada dia... Sayang lagi Allah kepada dia...

Semoga Allah menempatkan dia di kalangan orang-orang yang beriman... Dia mempunyai empat orang anak yang dia berjaya besarkan dengan didikan agama yang baik... Hanya doa dari kami sebagai penghubung...

Tenanglah ayah di sana... Kami akan jaga mama baik-baik...segala pesan ayah kami akan ingat sampai bila-bila... Ayah adalah matahari kami... Perginya ayah suramlah dunia kami...




p/s : Al-fatihah.... Baru ku tahu kenapa ayah x pernah benarkan kami bekerja jauh2...