Saturday, December 4, 2010

Perkahwinan & Rezeki

Tiba-tiba aku teringat kata-kata ayah tentang perkahwinan dan rezeki. Sekarang ni macam ramai orang takut dengan komitmen besar yang satu ni. Especially lelaki. Sebab mereka fikir bila dah kawen lagi banyak duit nak kena guna, ye la sebab hidup bukan bujang macam dulu. Nak kena tanggung isteri. Mula-mula kawen boleh tahan lagi la...sebab hidup berdua. Tapi bila dah ada anak...macam mana..??

Betul la tuh apa yang mereka fikir...perkahwinan bukan sekadar nak memuaskan hawa nafsu dengan cara yang halal. Tetapi juga tentang tanggung jawab dan amanah...


Tapi ayah kata :
" Jangan sempitkan fikiran. Setiap orang Allah telah kurnia kan rezeki masing-masing. Sebelum kawen rezeki kita banyak ni... Lepas kawen insyaAllah rezeki kita akan bertambah. Sebab rezeki dari pasangan kita... Rezeki kita + rezeki pasangan kita... Itu kalau belum ada anak. Bila dah mula nak ada anak jangan merungut dan jangan takut tentang semua benda yang tak cukup... kerana anak yang bakal lahir tu pun Allah dah janji kan rezeki untuknya.."

Kesimpulannya... Rezeki kita + rezeki pasangan kita + rezeki anak kita... Semuanya telah di janjikan Allah... Cuma atas kita macam mane kita nak mencari rezeki yang di berkati dan macam mana kita belanja kan rezeki yang Allah dah berikan untuk kita.

Jadi...kawan-kawan semua...jangan jadikan perkahwinan itu sebagai satu beban dalam hidup kita...
Rasullah tak mengaku umat kalau tak kawen...hehehe...so...kawen la...ingat...rezeki itu datang nye dari Allah..




p/s : selamat pengantin baru untuk kawan2... 

2 comments:

  1. yup chim..huhuhu...bile rs diri tu dh smpai hukum wajib kawen..jgn takut...kawen je...rugi woo x kawen...hehehe...

    ReplyDelete