Thursday, October 21, 2010

Diskriminasi gadis bertubuh kecil

Dengar tajuk entry ni terasa macam masalah besar pulak kan...Sebenarnya tidak...

But..hye...what's wrong of being petite..?? 
Jangan tengok gadis bertubuh kecil ni tak mempunyai semangat yang besar. Kadang-kadang terasa di diskriminasi kan pulak dalam mencari kerja. 

Apabila saya ditemuduga untuk jawatan jurutera, soalan-soalan yang biasa diajukan kepada saya yang bertubuh kecil ini :
"boleh ke awak duduk kat site ni..? Nak jaga indon-indon & bangla-bangla tu...? awak ni kecik je...awak marah bangla dan indon2 tu pun diorg tak takut"

Patah semangat daku ini...Dalam hati berkata "Sure aku tak dapat kerja ni"

Ok...mungkin saya harus bertukar profesion daripada jurutera kepada tenaga pengajar politeknik ke...IKM ke...mungkin itu lebih sesuai. Selasa yang lepas saya pergi temuduga Pegawai Latihan Vokasional di Sungai Petani...Still the same question they asked me...

"awak ni yakin ke boleh mengajar student IKM..?? comel sangat awak ni..Nanti kene buli dengan student pulak...Silap-silap kita pun tak kenal mana satu tenaga pengajar mana satu student.."

Dah bosan lah dengar pertanyaan-pertanyaan macam ni...Habis tu kerja yang macam mana yang sesuai dengan gadis bertubuh kecil macam saya ni...??
Jadi kerani je..?? 
Cuba anda bagi cadangan kat saya ni jawatan apa lagi yang sesuai dengan saya ni...Tolonglah jangan mendiskriminasikan gadis bertubuh kecil macam saya ni. Saya percaya ramai lagi kat luar sana tu mengalami masalah macam saya ni. 

Kecil-kecil cili padi...don't under estimate our capability la weh...ingat kami kecik kami tak mampu ke nak buat kerja seperti jurutera dan tenaga pengajar ni..??
Tak kan la saiz tubuh badan adalah kriteria untuk menjawat jawatan macam tu...Kalau tu la yang menjadi kriterianya lain kali letak dalam syarat-syarat pada iklan jawatan kosong tersebut. Ketinggian, berat badan dan sebagai nya...kan senang...!!

p/s : Terasa macam dah malas nak pergi temuduga lagi...

2 comments:

  1. rilek la..engineer aku pun kecik gak orang dia

    ReplyDelete
  2. ala arek...mmg la rilek...masalah nye org yg nak amek aku keje ni...gelabah ayam je...huhuhu...

    ReplyDelete