Friday, August 13, 2010

Maha Besar Allah

Hari ini yang cuacanya cerah dan terang tak semena-mena bertukar menjadi gelap.Guruh kedengaran di kejauhan. Tiba-tiba hujan turun dengan sangat lebat guruh berdentum...hujan memang tersangat lebat. Terima kasih Ya Tuhan kerana menurunkan hujanmu. Namun hati aku terdetik kenapa hujan sebegini lebat.
Sedang kami bersiap-siap menyediakan juadah untuk berbuka puasa, tiba-tiba emak aku mendapat panggilan mengatakan berlaku ribut taufan di bazar Ramadhan. Sebenarnya panggilan itu untuk ayah aku.
Bila ayah aku ke sana, dia kata tiada apa yang tinggal lagi. Semuanya musnah dipukul ribut. Aku ada seorang kawan yang ayahnya berniaga menjual pelbagai jenis air dan apam balik, ayah aku kata pakcik Asrizal punya tong-tong air semuanya dipukul ribut. Masyaallah...apakah yang sedang berlaku. Adakah Allah sedang memberi ujian di dalam bulan Ramadhan ni. Ayah aku kata lagi, ada 2 orang meninggal di tempat kejadian. Sayu hati aku mendengar. Pergi menghadap Allah pada hari Jumaat di dalam bulan Ramadhan. Semoga Allah menempatkan mereka di kalangan orang-orang yang beriman.
Ayah aku kata lagi, para perniaga di situ memberitahu, angin yang datang bergulung-gulung menyapu habis semua gerai-gerai perniaga. Maha Besar Allah.

Ingatlah kawan-kawan Allah memberi kita rezeki, tapi dalam sekelip mata Allah boleh menarik balik semua rezeki yang telah Dia berikan. Bersyukur dengan apa yang ada. Namun jika Allah memberikan rezeki yang berlebihan jangan pula kita riak dan bangga diri. Apa yang berlaku mungkin adalah balasan daripada Allah atas dosa-dosa kita yang telah lalu.

Maka beringatlah, Allah memberi hukuman kepada kita tanpa perlu menunggu hari Akhirat tiba. Pada zaman sekarang ni segala hukuman di beri ketika kita masih di atas muka bumi ini...Wallahualam...


 Kalu anda boleh menonton video ini, saksikan lah kejadian tersebut

No comments:

Post a Comment